Tankar om COOP:s film ”Ekoeffekten”

DSC_0008

I onsdags publicerade jag ett inlägg om det försök som COOP låtit göra och som visar hur bekämpningsmedlen i urinen i stort sett försvinner när försöksfamiljen börjar äta 100% ekologiskt. Har du inte redan sett den korta filmen om försöket så gör det här.

Jag tycker försöket är ett bra initiativ av COOP. Det finns en anledning till varför vi inte ser så mycket liknande kampanjer från matproducenter eller butikskedjor. För egentligen borde inte filmen kallas Ekoeffekten, den handlar ju snarare om hur mycket bekämpningsmedel man får i sig om man inte äter ekologiskt. Och det är här som det blir lite bekymmersamt för producenterna/butikskedjorna.

Hur skulle det se ut om Arla skulle lansera en kampanj där de säger ”välj våra ekovaror så slipper du giftresterna som finns i vårt övriga sortiment”? Det kan de inte, för hur skulle de kunna motivera att de säljer varor med giftrester, om de samtidigt uppmanar folk att köpa ekologiskt för att slippa dem.

På sociala medier har jag nu sett flertalet negativa reaktioner mot COOP med anledning av försöket och den aktuella filmen. Ett exempel från Facebook:

Visst är det konstigt att Coop gör sig besväret att göra denna fina film, besväret med testfamilj, provtagning, och testresultat,
och – trots det hur tydliga svaret som helst – sedan ISKALLT fortsätter sälja giftmaten till oss??

Jag tycker i och för sig att det är ännu konstigare att ”vi” fortsätter att efterfråga och köpa ”giftmaten”. Så länge den är laglig och efterfrågas kommer den finnas i butikerna. Det finns alltså två alternativ, hårdare lagstiftning eller minskad efterfrågan från konsumenterna.

En annan vanlig kommentar är att den ekologiska maten är för dyr och att inte alla har råd att köpa ekologiskt. För de allra flesta skulle jag snarare säga att det handlar om prioriteringar. Är det den ekologiska nötfärsen för drygt 100 kr/kg som är dyr eller är det chipsen för 90 kr/kg och lösgodiset för 59/kg? Genom att ändra hur vi handlar så kan många handla ekologiskt utan att det behöver bli så mycket dyrare överhuvudtaget. Att vara flexibel, handla efter säsong, köpa mindre halvfabrikat, äta mindre köttportioner och inte slänga maten du köpt, är några sätt att kunna köpa mer ekologiskt med oförändrad budget.

COOP har visat att de vill profilera sig som en butik med brett ekologiskt utbud, nu är det upp till oss konsumenter att visa dem att det finns en efterfrågan. Under januari månad var min ekoutmaning att handla 100% ekologisk mat och dryck, du kan läsa mer om hur det gick här.

5 comments

  1. Malin

    Så rätt och så riktigt. Varför fokusera på vad de inte gör ist för att fokusera på vad en själv som konsument kan göra/styra. Reagerar också ofta på att många beklagar sig över priset på ekologiskt men sedan sopar i sig mängder med strunt. Prioritera och konsumera bättre. Ekologi handlar ju inte bara om den enskilda människan och #allakangöranågot. Trevlig helg!

    • ekopappan

      Den debattartikeln är nästan ett år gammal, men det var intressant att läsa argumentationen. När någon argumenterar för ekologisk odling tas detta av vissa som ett angrepp på svensk mat och svenska bönder, konstigt.

      Jag köper gärna mat som producerats i Sverige, så länge den är ekologisk. Den som tror att svenskproducerad mat per automatik är fri från bekämpningsmedel är ute och cyklar. Nej, mer svenskproducerad ekologisk mat och konsumenter som är beredda att betala för bra mat, det är framtiden :-)

  2. Anette

    Hej, kul att du skriver om detta. Fler behöver se det.
    Kolla @ekoeffekten på insta . Så viktigt att personer som du belyser detta.
    Va ett uppvaknade att få va med om detta.

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>